Waarom Vier het Leven

Stichting Vier het Leven onderscheidt is een goede doelen organisatie voor ouderen dat zich richt op culturele activiteiten. Daarnaast hebben zij een goed lokaal en regionaal netwerk van betrokken en trouwe vrijwilligers. Deze vrijwilligers halen de ouderen thuis op, gaan met hen mee naar de voorstelling, drinken een kopje koffie na afloop en brengen de ouderen daarna weer veilig thuis. Stichting Vier het Leven biedt de oudere deelnemers daarmee een totaalpakket en ‘ontzorgt’ hen voor, tijdens en na een leuke avond uit.Ook heeft Stichting Vier het Leven een goed landelijk én regionaal netwerk van samenwerkende professionele theaters en overige culturele instellingen, een eigen betalingssysteem en een webbased reserveringssysteem waardoor maatwerk mogelijk is. Het is onze missie om ouderen in staat te stellen deel te nemen aan culturele en sociale activiteiten, zoals theaterbezoeken, concerten en films.

Hierdoor hopen we de volgende positieve impact te hebben:

1. Vermindering van eenzaamheid: Stichting Vier het Leven tracht de eenzaamheid onder ouderen te verminderen door hen de kans te bieden om deel te nemen aan sociale evenementen en activiteiten. Door samen met anderen op pad te gaan en te genieten van culturele ervaringen, kunnen ouderen zich meer verbonden voelen met hun gemeenschap.
  2. Verbetering van de kwaliteit van leven: Door ouderen de mogelijkheid te bieden om culturele evenementen bij te wonen, dragen we bij aan het verbeteren van de kwaliteit van leven van ouderen. Ze kunnen genieten van kunst, cultuur en sociaal contact, wat hun welzijn kan bevorderen.
  3. Stimulering van participatie: We moedigen ouderen aan om actief deel te nemen aan de samenleving. Dit kan hun gevoel van eigenwaarde vergroten en hun betrokkenheid bij sociale en culturele activiteiten bevorderen.
  4. Bevordering van positieve gezondheid: Actieve participatie in culturele activiteiten kan bijdragen aan het behoud van fysieke en mentale gezondheid bij ouderen. Het kan ook leiden tot een positievere kijk op het leven en een groter gevoel van tevredenheid.

De impact van Stichting Vier het Leven wordt niet alleen gemeten in statistieken resp. aantal bezoeken, maar ook in termen van de kwaliteit van leven en het welzijn van ouderen. Het doel is om ouderen te helpen genieten van hun gouden jaren, hun eenzaamheid te verminderen en hun participatie in de maatschappij te vergroten, en dit wordt vaak gemeten aan de hand van persoonlijke verhalen en getuigenissen van deelnemende ouderen.

Waarom is er extra geld nodig, de deelnemers betalen toch al een toeslag?
Wat gebeurt er met het geld dat Vier het Leven van particuliere donateurs ontvangt?
Is mijn donatie aftrekbaar?